}

Lesetid: 4 minutter

Bruker du riktige formater på sosiale medier?

Nesten 90% av all trafikk sosiale medier skjer på mobil. Dette bør du alltid tenkte på når du skal lage innhold, det er faktisk helt avgjørende.

Hvorfor er dette så viktig?

Jo, det er fordi du ikke er den eneste som poster innhold på sosiale medier. Som bedrift er konkurransen skyhøy og det er spisse albuer. Når du da har tatt et strategisk valg om at du skal være synlig på sosiale medier, så må du sørge for å ta mest plass i folks liv. Her vil jeg si at innholdet er absolutt viktigst, men formatene spiller en viktig rolle! Burde ikke formatene tilpasses slik at de tar mest plass på mobilen?

Formatene kan nemlig tilpasses de ulike plassene folk befinner seg i sosiale medier.

Men det er kanskje ikke så enkelt, fordi hvilke formater skal man egentlig velge? 1:1, 5:4, 9:16, 16:9 eller vent, var det 4:5 det skulle være? Det er lett å gå i surr og derfor skal jeg gjøre det veldig enkelt for deg med denne oversikten. Last ned malen i bunnen av artikkelen.

For en mer detaljert oversikt over formater kan du også gå inn på socialsizes.io. Her oppdateres alltid de nyeste formatene og du får en full visuell oversikt over hvilke formater du bør bruke på de ulike sosiale medier plattformene.

Dessverre er det fremdeles slik at mange bedrifter poster innhold og annonser i 16:9 format på Facebook og Instagram. Dette er synd, fordi selv om innholdet er bra, risikerer man at målgruppen ikke får det med seg på grunn av feil format. Ved å tilpasse formater kunne man fått større synlighet og rekkevidde.

Se disse eksemplene:

Riktig formater for sosiale medier

Neste gang du skal lage eller bestille innhold som du skal bruke i sosiale medier, sørg alltid for at innholdet er tilpasset mobil og de plattformene innholdet skal publiseres i. Skal du for eksempel lage en annonse som skal publiseres på YouTube, Facebook og Instagram. Ja, da trenger du faktisk innholdet i formatene 16:9 for YouTube. 4:5 for innlegg på Facebook og Instagram, samt 9:16 for stories på Facebook og Instagram.

Dermed blir det tre ulike formater basert på ett og samme innhold. Alle disse formatene har innholdsprodusenter et forhold til. Lager du derimot innhold selv, men ikke har erfaring med programmer som f.eks. Photoshop og Ilustrator så kan du prøve ut ulike apper som kan tilpasse innhold til ulike formater. Her kan jeg anbefale appen «Inshot» til å begynne med.

Håper dette var nyttig lesning! Lykke til.

Artikkel av: Fredrik Ryen

Skrevet: 6. november 2020

Del artikkel på FB 

Last ned formater

Skriv inn din epost og motta formatene.
Last ned

_

Jeg bekrefter at jeg har lest og godkjent Personvern, og at Klikkbar Media kan sende meg nyhetsbrev.