}

Lesetid: 3 minutter

Facebook konkurranseregler 2020

Det er ikke uten grunn at bedrifter gjennomfører konkurranser på Facebook, nordmenn elsker å vinne ulike premier og legger gjerne igjen en liten innsats for muligheten til å vinne noe.

Facebook konkurranser kan være svært gunstig for bedrifter.

Konkurransene bidrar til en større rekkevidde enn normale innlegg. Det vil si at personer som ikke følger bedriften vil kunne få opp innlegget i sin nyhetsoppdatering. I enkelte tilfeller går konkurranser viralt og skaper et engasjement på flere titusener, som igjen gir en enorm synlighet for bedriften. Facebook konkurranser bidrar til flere følgere og øker rekkevidden til siden din.

Skal du i gang med en Facebook konkurranse – ikke bryt loven

Det er mange bedrifter som bryter både retningslinjene til Facebook og norsk lov når de gjennomfører konkurranser. De aller fleste vet kanskje ikke at de bryter loven, men blir bedriften oppdaget vil man kunne risikere bot og/eller nedstengning av Facebooksiden. Selv om Facebook ikke alltid er så flinke til å håndheve sine egne regler ser man flere eksempler på at bedriftssider har blitt oppdaget og stengt over natten.

Dette er Facebook sine konkurranseregler:

  • Dele en konkurranse på egen bedriftsside
  • Be folk kommentere for å delta
  • Be folk om å like bedriftssiden eller innlegget for å delta
  • Stille spørsmål som deltager må inn på siden din for å finne svaret på
  • Informere om at Facebook ikke støtter, sponser eller er delaktig i konkurransen.

Dette er brudd på retningslinjene til Facebook:

  • Be folk tagge venner
  • Be om at deltagere mådele innlegget

Grunnen til at det ikke er lov til å be folk om og dele/tagge i konkurranser er fordi det er kun bedriftssider som får lov til å dele konkurranser. Facebook vil ikke at konkurranser skal beslaglegge brukernes tidslinje, men vit at når en person engasjerer seg i et innlegg, dukker det også opp hos flere på vennelisten deres.

Som bedrift kan man gjerne oppfordre til «del gjerne med dine venner» eller «tagg gjerne en venn du vil dele premien med», men vær klar over at Facebook ikke lar seg lure og deres algoritmer er ut til fingerspissene tilpasset for å oppdage slike ord og setninger. Algoritmen vil derfor kunne «bremse» mye av rekkevidden og gi bedriften en dårligere score ut mot publikum som engasjerer seg i innlegget.

Ifølge norsk lov må man alltid opplyse om konkurransens vilkår på Facebook:

  • Er det en aldersgrense for å delta?
  • Når blir konkurransen avsluttet og vinneren kåret?
  • Opplyse om det er noen ikke–nevnte betingelser for å delta.

Enkelte Facebook konkurranser baserer seg på å samle kontaktinformasjon og påmeldinger til nyhetsbrev, en smart måte å samle mange nye kontakter til bedriften på. Dersom dette er målet er det viktig at du opplyser om hva kontaktinformasjonen vil bli brukt til. Dersom det ikke blir informert til deltager at ved å legge igjen kontaktinformasjonen, godtar de at bedriften kan bruke informasjonen til å sende nyttig info eller nyhetsbrev til f.eks. På e-post.

Hvis ikke denne godkjennelsen er på plass før informasjonen blir lagret bryter du med EUs GDPR-retningslinjer, som kan straffes med bøter på flere millioner euro.

Les også artikkelen: Bruker du riktige formater på sosiale medier?

Artikkel av: Anette Leithe

Skrevet: 9. november 2020

Del artikkel på FB