}

Lesetid: 4 minutter

Slik fungerer annonsering på Google!

Les om nøkkelbegrepene du bør kunne, og bli kjent med ulike metoder å annonsere på i Google Ads.

Visste du at Google er verdens største søkemotor på nett og generer mer enn to millioner klikk daglig -bare i Norge? Det er ikke rart at Google har blitt en populær plattform å annonsere på. Da er det også helt naturlig at det blir mange om «beinet» og heldigvis for oss ønsker Google å forbli best i sitt felt og gir derfor hver enkelt søker tilpassede resultater basert på demografi, lokasjon og annen data som samler seg i søkerhistorikken.

Forventinger:

Digital markedsføring krever tid og det er viktig å ha realistiske forventninger til hvilke resultater man forventer ved oppstart av betalte plasseringer på Google.

Som et markedsføringsbyrå opplever vi ofte at våre kunder har en oppfatning om at Google viser de samme resultatene for alle, og at man som annonsør kan selv bestemme hvor og når man vil være synlig. 

«Målet er å være øverst på Google»

Dette er noe annonsører etterstreber, og gode annonser leverer seg i toppsøk der hvor Google anser din tjeneste som best resultat for søker. Det vil også være slik at andre i samme bransje benytter de samme triksene for å være i toppresultatet for betalte søk, og du vil derfor kunne oppleve at du ikke alltid har samme plassering hver gang du søker. Men dette betyr ikke nødvendigvis at annonseringen er dårlig. For at deres annonse skal vises er det nemlig to utløsende komponenter:

  • Ad Rank
  • Annonsebud

For at en annonse skal vises må annonsen vinne en auksjon mot de andre annonsene, det gjør den ved å ha en sterk Ad Rank, altså en sterk relevans til søket, dette i kombinasjon med budet den annonsen gir. Har annonsen en svak Ad rank vil man kunne kompensere med et sterkt bud – mer penger.

Google operer slik at en annonse kan vinne en budrunde med et lavere bud enn de andre dersom ditt produkt eller tjeneste er mer relevant til søket som er oppgitt.

Din annonse er altså nødt å utkonkurrere de andre enten ved bruk av penger eller ved å ha god relevans til søket. Dette begrunnes med at Google ønsker å levere skreddersydde resultater som hjelper brukeren – som jo en søkemotor skal.

Nøkkelbegrep

Når man jobber i Google Ads er det viktig å ha kontroll på klikk, CTR, CPC og kostnad. Dette er statistikk som annonseverktøyet leverer for at annonsøren skal ha kontroll på hvor godt annonsen leverer på Google.

Klikk forteller antallet klikk annonseringen har fått, på Google er det faktisk slik at du kun benytter annonsekroner når noen klikker på annonsen din og klikk fordelt på kost gir deg en indikasjon på hvordan budgivningen har gått for din tjeneste/ditt produkt. I bildet over kan man se at annonsen har fått 6210 klikk i gitt annonseringsperiode.
CTR står for Click-Through-Rate og viser prosentandelen som klikker på annonsen din ut ifra antallet ganger den er vist. Altså hvor mange som har søkt, fått opp din annonse og sett at dette er siden som leverer det jeg søker etter. Annonsen i bildet over har blitt klikket på i 2,65% av tilfellene den ble vist.
CPC står for Cost-Per-Click er prisen man betaler per klikk.

Kostnad er den samlede summen man har betalt for annonseringen.

For å kunne gjøre en vurdering på om en annonse leverer godt eller dårlig, så er de to viktigste tallene CTR og CPC. Disse tallene sier mye om hvor “bra” man treffer på annonseringen: jo mer relevant en annonse er for et potensielt publikum, jo høyere CTR vil den ha. Parallelt vil man betale mindre per klikk ved høyere relevans annonse har for sitt publikum.

Annonsetyper

Det finnes mange forskjellige metoder å annonsere på Google, de fleste forbinder Googleannonsering med tradisjonelle søksannonser, resultatet som dukker opp etter bruker har gjort et søk. Her han man i dag flere muligheter, shopping – og bannerannonser er annonseplasser som Google leverer i tillegg til søksannonser.

Bannerannonser gir mulighet for å annonsere med bilder, her får du muligheten til å være synlig på Google sine partneres plattformer, og ikke utelukkende på Google. Her kan man nevne store nettaviser, mediekanaler og mobilapper som noen av dem.

Shoppingannonser er også synlig på de samme plattformene, men her er det produktbasert og disse annonsene har virkelig fått blomstre under pandemien. Shoppingannonser er for bedrifter som har nettbutikk og her får annonsøren mulighet til å legge inn alle sine produkter i ulike kataloger slik at Google viser relevant produkt til brukerens søk og søkerhistorikk.

Visste du forresten at Google eier YouTube?

YouTube er en svært så populær annonseplass for mange og ønsker du å annonsere her må dette gjøre i annonseverktøyet til Google – Google Ads. YouTube er en kanal hvor bruker ofte sitter lenge av gangen og vi vet at over tre millioner nordmenn er inne hver måned på YouTube. Dette gir annonsører mulighet til å vise mer av seg selv, her kan man lage lengre reklamefilmer og snutter på samme måte som man gjøre i andre sosiale medier.

Den beste fordelen

Det blir gjort over 63.000 søk blir gjort i sekundet på Google, og det beste med søksannonser på Google er at de leverer annonser som bruker søker etter – der og da! Det betyr at terskelen for å ta en kjøpsavgjørelse eller kontakt er markant lavere enn ved andre typer annonseplasseringer på nett. Søket skal dekke et behov og dette er et behov enten du eller din konkurrent kan dekke.

Vil du vite mer om hvordan vi hjelper titalls bedrifter med Google annonsering hver dag?

Send oss en forespørsel på mail da vel!

Vi gjør dine annonser på Google klikkbare, det er det vi i Klikkbar Media gjør best.

 

Artikkel av: Mikael Røed

Skrevet: 7. juli 2022

Del artikkel på FB